זוהי אזעקת אמת: לשר השיכון המיועד אין דקה אחת של חסד

כבוד השר גולדקנופף, ברכות חמות עם כניסתך הקרובה לתפקיד הרם - עכשיו הזמן לפעול • כל מה שעליך לעשות ולא לעשות

כבוד השר גולדקנופף, ברכות חמות עם כניסתך הקרובה לתפקיד הרם – עכשיו הזמן לפעול • כל מה שעליך לעשות ולא לעשות

כבוד השר גולדקנופף, ברכות חמות עם כניסתך הקרובה לתפקיד הרם. בניגוד לשרים במשרדים אחרים – כפי שכינתה זאת בעבר ציפי לבני: "השרים לענייני כלום, והסגנים לענייני שום דבר" – לך אין מאה ימים של חסד, כי אתה נכנס לתפקידך במשרד בזמן ששריפת משבר הדיור בישראל משתוללת בעוצמה חסרת תקדים של התייקרות, בשיעור של כ־20% בשנה.

אז כמאמר חז"ל: "סוף מעשה במחשבה תחילה". מוצגות לעיונך כמה המלצות שמשקפות את השינויים ההכרחיים להתמודדות עם משבר הדיור בישראל.

מה שלא צריך לעשות

אל תערוך עם כניסתך למשרד מסיבת עיתונאים, שבה תספר שלך יש ביד את פתרון הקסם למשבר הדיור בישראל.

אל תבטיח שום הבטחה. לא לירידת המחירים של הדירות, וגם לא הבטחות מכובסות של קודמיך "להתחלת בלימת העליות של מחירי הדירות".

אל תבטיח לנו הבטחות שאתה תילחם בעליית מחירי הדירות – עם הפטיש של ה־5 קילו, ואחר כך עם הקונגו (ואחר כך עם השופל).

גם אל תבטיח להילחם במשקיעים. המשקיעים הם לא "האויב", והם לא הגורם לבעיית משבר הדיור. המשקיעים הם חלק מהפתרון למשבר הדיור, המורכב משוק הדירות למגורים ומשוק הדירות למגורים להשכרה.

עובדתית, ללא דירה להשקעה – לא יכולה להיות אפילו דירה אחת להשכרה (ואת המחסור בדירות טובות להשכרה כולם כבר רואים, בדמות הזינוק החד גם בשכירויות במקומות המבוקשים).

התייעץ עם בעלי תפקידים מקצועיים, שרוב חייהם הבוגרים פועלים במקצועות שונים בענף הנדל"ן בארץ: קבלני בניין, שמאים, עורכי דין, מהנדסים, מתווכים. אלברט איינשטיין קבע מזמן ששיגעון הוא לחזור על אותה הפעולה שוב ושוב (להעלות מסים, למשל) – ובכל פעם לצפות לתוצאה שונה.

עצור את הפארסה של ההגרלות לסובסידיות לדירות ללא שום תבחין כלכלי־חברתי. לא סתם הן לא קיימות באף מדינה בעולם. מעבר לכך, "הזוכים" באותן הגרלות לא זוכים בדירה, אלא רק באופציה לדירה. למשל, הם לא יודעים אם זכו בדירת חמישה חדרים בקומה 10 הפונה לים, או בדירת שני חדרים בקומה ראשנה שפונה לחדר האשפה. הכל נגזר מהמספר הרנדומלי בהגרלה, ובכל מקרה – ההגרלות הללו לא משנות דבר בנתוני המאקרו של המחסור בדירות למגורים בארץ.

מה שצריך לעשות

הובל ובצע (מנה פרויקטור) החלטת ממשלה אסטרטגית להקמת זרוע ממשלתית, בשיתוף משרד השיכון ורמ"י, להשכרה לטווח ארוך של דירות מגורים בפיקוח ממשלתי וביציבות מחירים, כפי שנעשה בכל מדינה מדרג בינוני באירופה (בדומה לדיור הלאומי בבריטניה).

הובל החלטת ממשלה, בשילוב משרד הפנים והאוצר, לשלם כספים משמעותיים לרשויות המקומיות כנגד כל היתר בנייה שהן ייתנו, ובפועל – לכל דירה למגורים. כל עירייה שתקבל מענק ממשלה מהאוצר – כבמטה קסם, כל ההתנגדויות של ראשיה לבניית דירות נוספות בשטחה תתפוגגנה.

דבר עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. החשיבה השבלונית בתוך הקופסה מיצתה את עצמה. די להעלות מסים – הגיעה העת לנסות משהו חדש. חשיבה מחוץ לקופסה.

למקור הכתבה >>

"רוצה לקנות דירה, אין לי הון עצמי": על תופעה חדשה ומסוכנת בשוק הנדל"ן

דור הטיקטוק מסתער: "משקיעים" צעירים מגיעים למשרדי המכירות, מבקשים לשלם מקדמה של 10% דרך הלוואה ולמכור את הדירה לפני שהיא מוכנה מבלי להשקיע שקל – מה הסיכונים, למה חלק מהיזמים מסרבים והאם המדינה צריכה להתערב?

קרא עוד »

מה יקרה לנדל"ן אחרי המלחמה? התופעה שמאיימת להעלות את המחירים

תופעת העולים שצפויה להעלות את המחירים ידועה, אבל לאחרונה יהודים רבים, בעיקר ממערב אירופה, מתעניינים ברכישת דירה בלי לעשות עלייה. הסיבה: הם רוצים לרכוש "תעודת ביטוח". איך זה ישפיע ומה הפתרון האמיתי להורדת מחירי הנדל"ן?

קרא עוד »

חברת הנדל"ן הענקית שנאלצת לחתוך מחירים באזור היקר בישראל

"קבוצת מור" החלה בשיווק פרויקט שדה דב באזור שנחשב לאחד היקרים בישראל • בעקבות עליית הריבית והקיפאון בשוק הנדל"ן' מחירי הדירות יהיו נמוכים יותר ממה שחשבו לפני כשנתיים כשקנו את הקרקע במיליארד שקלים וחצי • לדוגמה, דירה בינונית בגודל 90 מ"ר תימכר בכ-4 מיליון וחצי שקל

קרא עוד »

עד 2040 יהיו חסרות 2.6 מיליון דירות

למרות הירידה במחירי הנדל"ן, לעו"ד חגי אדורם שמייצג חברות בניה נמאס לשמוע על פתרונות לרוחב. עכשיו הוא מזהיר: "אחרי תכנית מע"מ אפס של לפיד שכשלה, באה התפרצות. אחרי מחיר למשתכן של השר כחלון, באה התפרצות וגידול קטסטרופלי בביקושים. המדינה חייבת לתת פטור של 50% ממס שבח לדירות כלואות"

קרא עוד »