אחרי הזינוק של 19% בשנה: האם לקנות דווקא עכשיו דירה?

הנתון שהפוליטיקאים מנסים להסתיר: עד שנת 2040 תהיינה חסרות במדינת ישראל 2.7 מיליון דירות • מה עושים: כל מי שצריך ויכול לקנות לעצמו דירה למגורים - טוב יעשה אם לא יתמהמה

מחירי הדירות זינקו ב־19% השנה, תשומות הבנייה גם כן מתייקרות – וחלום הדירה מתרחק עוד יותר. הפוליטיקאים והפקידים מבטיחים (שוב) שהנה־הנה, עוד קצת ואוטוטו, והעליות של מחירי הדירות ייבלמו. אז למי להאמין? לפוליטיקאים, שמבטיחים שנים הבטחות שמתבררות כחסרות כיסוי, או לעובדות – למחירים שממשיכים לעלות? זו שאלת מיליון הדולר, וזה גם, למרבה הצער, מחירה בשקלים של דירה לא מאוד יוצאת דופן במרכז הארץ.

אלא שהנתון שהפוליטיקאים מנסים להסתיר הוא שעד שנת 2040 (כ־17 שנים, שהן לא הרבה זמן במונחים של מדינה) תהיינה חסרות במדינת ישראל 2.7 מיליון דירות. זהו לא סוד. זהו נתון פומבי שניתן לעיון חופשי באינטרנט במסגרת החלטות משרד ראש הממשלה – החלטה אסטרטגית לדיור, והיא כללה עבודת מטה ענפה ביותר של משרד השיכון, מנהל התכנון ומשרד האוצר.

המחסור הגרנדיוזי הזה בדירות, כ־2.7 מיליון דירות, המחסור המובנה הזה, פשוט מתבסס על הגידול והריבוי הטבעי של האוכלוסייה במדינת ישראל. זה פשוט: יותר אנשים נולדים בישראל, יותר אנשים מתחתנים בארץ, יותר אנשים מתגרשים, וכולם – ללא יוצא מן הכלל – צריכים המון דירות.

נהיה כאן במדינה הרבה יותר צפוף. בדיוק כמו מצב התחבורה בכבישים. כמו שהרבה יותר צפוף בכבישים מאשר לפני שלוש שנים וחמש שנים, כך גם הצפיפות בדירות. בוודאי במרכז הארץ המכונה "גדרה-חדרה". כל עוד אלה הם נתוני המקרו (שלא משתנים ולא ישתנו), ובשים לב לעובדה שבני האדם צריכים קורת גג לראשיהם (ובשים לב לעובדה שאין דיור להשכרה ארוכת טווח בפיקוח ממשלתי, כמו בכל מדינה מדרג בינוני באירופה, לעשר שנים + עשר שנים) – הרי לטווח המיידי, הבינוני וגם הארוך יהיה קיים מחסור מובנה גדול בדירות למגורים.

אז נכון שהעלאת הריבית שנועדה להילחם באינפלציה גם מייקרת את הלוואות המשכנתא, אבל התוצאה שלפיה פחות אנשים יוכלו לקנות כאן דירות היא תוצאה רעה, ולא פתרון למשבר הדיור. כל מקסמי השווא של "מחיר למשתכן" ודומיהם הם לא יותר מאשר זריקת הרגעה לציבור.

אין פה פתרון למשבר

אז הגרלתם באופן עיוור ללא שום סנן סוציו־אקונומי 10,000 דירות. אז זה נחמד. שכחתם לספר שרוב הדירות לא זמינות למגורים, שיעברו כמה שנים עד שתהיינה מוכנות ובמהלכן "הזוכים" יצטרכו לשלם גם שכירות, גם משכנתא וגם הצמדה למדד, דבר שבסופו של דבר עלול לבטל לגמרי את ה"הנחה", אבל האם זה שינה משהו בנתוני המקרו? מאומה.

לסיכום, כל מי שצריך ויכול לקנות לעצמו דירה למגורים – טוב יעשה אם לא יתמהמה, ויפה שעה אחת קודם.

למקור הכתבה >>

"רוצה לקנות דירה, אין לי הון עצמי": על תופעה חדשה ומסוכנת בשוק הנדל"ן

דור הטיקטוק מסתער: "משקיעים" צעירים מגיעים למשרדי המכירות, מבקשים לשלם מקדמה של 10% דרך הלוואה ולמכור את הדירה לפני שהיא מוכנה מבלי להשקיע שקל – מה הסיכונים, למה חלק מהיזמים מסרבים והאם המדינה צריכה להתערב?

קרא עוד »

מה יקרה לנדל"ן אחרי המלחמה? התופעה שמאיימת להעלות את המחירים

תופעת העולים שצפויה להעלות את המחירים ידועה, אבל לאחרונה יהודים רבים, בעיקר ממערב אירופה, מתעניינים ברכישת דירה בלי לעשות עלייה. הסיבה: הם רוצים לרכוש "תעודת ביטוח". איך זה ישפיע ומה הפתרון האמיתי להורדת מחירי הנדל"ן?

קרא עוד »

חברת הנדל"ן הענקית שנאלצת לחתוך מחירים באזור היקר בישראל

"קבוצת מור" החלה בשיווק פרויקט שדה דב באזור שנחשב לאחד היקרים בישראל • בעקבות עליית הריבית והקיפאון בשוק הנדל"ן' מחירי הדירות יהיו נמוכים יותר ממה שחשבו לפני כשנתיים כשקנו את הקרקע במיליארד שקלים וחצי • לדוגמה, דירה בינונית בגודל 90 מ"ר תימכר בכ-4 מיליון וחצי שקל

קרא עוד »

עד 2040 יהיו חסרות 2.6 מיליון דירות

למרות הירידה במחירי הנדל"ן, לעו"ד חגי אדורם שמייצג חברות בניה נמאס לשמוע על פתרונות לרוחב. עכשיו הוא מזהיר: "אחרי תכנית מע"מ אפס של לפיד שכשלה, באה התפרצות. אחרי מחיר למשתכן של השר כחלון, באה התפרצות וגידול קטסטרופלי בביקושים. המדינה חייבת לתת פטור של 50% ממס שבח לדירות כלואות"

קרא עוד »